söndag 16 januari 2011

Från min lilla svarta...

Nu har jag hittat min lilla svarta receptbok. Letade som en tok efter den före jul, när vi skulle göra papparkaksdeg, så som min mormor gjorde. Hittade den inte då.

Igår dök den gamla receptboken upp, när jag förstås letade efter något annat och inte alls behövde den!

Men kikade på andra recept som jag noga skrivit in för minst tjugo år sedan. En tidsresa vill jag lova. Pepparkaksreceptet fanns där det skulle, men känns lite inaktuellt just nu... Vill ni prova något annat?
Kanske mellanmålsbullar med fyllning? Lätta att göra och är i princip en ihoprullad pizza. Frys gärna in och plocka med ut när det vankas vinterutflykt. De är mättande och passar till varm dryck ur närmsta termos.

År 2011 tänker jag att nu finns en större mängd roliga ostar som hittat till Sverige, eller goda röror och kryddor att experimentera med. I fyllningarna får du nytta av småslattar från kylskåpet av oliver, kapris, sardeller, pesto, påläggsrester...

När vi bakat dem igen, kommer förstås en bild. Om jag hinner fota dem innan vi ätit upp dem!

Mellanmålsbullar

50 g smält smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12- 13 dl vetemjöl, ersätt ev. en del vetemjöl med grövre sorter
(spara lite av mjölet till utbakning)
1- 2 ägg till pensling
ev. vallmo- eller sesamfrö

Förslag på fyllningar
- ost och örtkryddor eller pesto
- keso, oliver och örtkryddor
- ost och skinka, ev. med tomatpuré
- ansjovis, keso och lök

Rör ut jästen i lite av det fingervarma degspadet. Tillsätt resen av degspadet och arbeta in mjölet till en smidig deg.
Låt degen jäsa i ca 30 min.
Dela degen i två delar och kavla ut respektive deghalva till en ca 0,5 cm tjock platta.
Bred på önskad fyllning och rulla ihop á la rulltårta. Dela i ca 24 bitar och lägg på plåt.
Låt i jäsa ca 30 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på t.ex. vallmo- eller sesamfrö.
Grädda i 225 grader i ca 8- 10 min.

(Minns tyvärr inte varifrån receptet kommer från början.)

Inga kommentarer: