onsdag 2 mars 2011

Pysselrapport från Åmål

Detalj från Elins rymdberättelse.
Det finns pysselsugna barn överallt. Igår mötte jag ännu fler, när jag besökte Åmåls bibliotek med min pysselverkstad. Kul att sportlov även kan betyda tid för pyssel. Så istället för snöigt sportande från startflagga till målsnöre - ägnade vi oss att med en pysslig start locka fram barnens egna berättelser. Vi gjorde dels egna små teatrar och med de något äldre barnen väggberättelser - bilder i collageteknik med flyttbara delar.

Elin pysslade en rymdberättelse
Kom vi i mål? Tja, mål kan vara ett ganska kortsiktigt ord ibland, tycker jag. Stimulans av en livslång berättarglädje? Hoppas! Men en rolig stund här och nu, är inte heller så dumt.

Tyvärr missar ju jag alla de spännande pjäserna, som de nypysslade skådespelarna skulle hem och spela upp. Gissa om jag är nyfiken! Hur låter de där sångarna med sina nya mikrofoner? Vad händer när människoträdet och sagohästen möts? Vem hittade guldskatten? Och astronauten, får vi träffas igen i pysselrymden?

Länktips till de deltagarna som vill testa vidare med animation:
Picasion  Vet du fler enkla program på nätet? Tipsa gärna oss entusiastiska animations-nybörjare!

Tillägg:
Nya Wermlands Tidningen, NWT var där också. Vill du läsa mer?

Syskonen Elias och Maja pysslade teatrar tillsammans. Och ja,  passande nog fanns det en stor och pampig teaterridå i vårt pysselrum...
Sist och minst, en kvarglömd katt. Vems?

Inga kommentarer: