tisdag 17 december 2013

Lucka 17: Berätta i en bildruta


Bredbandsbolaget julpysslar ...?

Bloggkalenderns sjuttonde lucka var trög att få ut på nätet. Mitt bredband råkade visst bli avgrävt i fredags, och är ännu inte lagat. Vad pysslar de med egentligen…?

Men, denna händelse får också bli ett tips om att det kan vara roligt att beskriva dagsaktuella händelser i bild. Kanske med en kortare text till, eller enkel dialog? Snegla gärna på olika satirtecknare, som till exempel TOK eller EWK:s bilder – och försök göra dina egna bildrutor. Vad har hänt i din närhet nyligen? Mötte du något hinder på väg till skolan? Var förskolegården invaderad av fimpar …? Föräldrar som inte gör som du säger?Bild som protest – att rita mot något man tycker är fel – är ett sätt att säga vad man tycker och skulle vilja ändra på.

Årets Alma-pristagare, argentinska Isol är bilderboksskapare och berättade under ett seminarium på årets bokmässa att hon i sitt bildberättande är starkt påverkad av att hon kommer från en kultur där traditionen att berätta ”i en ruta” var stark och levande, och också stod högt i kurs i samhället. Hon gav flera exempel på spännande förebilder, som jag återkommer till här i bloggen framöver. Bildspråket i Isols bok Tic-Tac visar en tydlig koppling till den berättande fyrkantsbilder, om än i bokform.

Jag håller på att bli stammis på det närliggandet caféet med wi-fi, men tyvärr öppnar det lite sent för mig som vill fylla luckor i kalendern i god tid. Nu hoppas jag verkligen att vårt bredband är lagat snart!

I Julkalender 2013 bloggar jag om pyssligt som passar särskilt bra i december. Och kanske ett och annat ur min bok Julpyssla tillsammans, som du kan beställa t.ex. här eller här, eller låna på bibliotek i hela landet. 

Inga kommentarer: